AD2

الاثنين، 13 نوفمبر 2017

جوابي الأخير - عمرو حسن

جوابي ده الأخير .. جوابي .. ده الأخير ليكي .. يا معاليكي .. يا ست الحسن .. يا سبب الحزن والعلة .. يا شجرة حسبتها ضلة وطلعت نار .. مساء الخير ع الأزهار ع خدودك ..مبنجرحش .. ومبنسمحش حد يقول كلام عنك .. لذلك ، ثم أما بعد .. 

أنا الطفل اللي كان ف عنيكي متشعبط .. يشوفك روحه تتلخبط .. وقلبه من الحرام يضعف ويستعبط .. كأنك زار وأنا الدرويش .. كأنك غار وأنا الحرافيش .. كأنك كنتي قرش حشيش دخل رئتيني وملاني .. كأنك دار وانا ماليش سوا الدار اللي لماني .. بغض الجرح مين خان مين ؟! ومين قصر مع التاني .. وغض الطرف عن اسمك وطعم خروجه ف لساني .. أنا مليت من القصة ومن لعبة خلاص لسه .. لقيتك غيمة ف حياتي  حسبتك مطرة قمت جريت .. وفجأة لقيت مفيش غير ليل .. سحابة ضلمة كنتي أنتي .. أشوفك ف الوجع بنتي .. وأحسك أرضي وسفينتي وشمس بتملى ليلي شروق .. مفيش كام يوم لأني بافوق واشوف القاتل الفعلي .. لقيتك أرض ماتضمش سوى المطاريد .. وانا عيل بيفتح إيد يشوفك خطك على كفه .. عنيا عيال اذا بصيتي يتدّفوا .. حسبتك أم بتدوّر رحى .. الأحضان على عيالها.. لقيتك ماسكة كاتم صوت .. رصاصك فات وجع جواي .. وهو ياحلوة يعني الموت .. بيفرق شكله كان ازاي  .. 


وهو الجرح للستات ومش لينا ؟! .. ما فيه رجالة بتعيّط .. وفيه رجالة بتفكّر ف عز الليل ف ناس باعوا .. وفيه راجل اذا فات ف المحيط وجعه مابيساعه.. وفيه بكره بيتشخبط .. وفيه بعناوين بتتلخبط .. .. وفيه أطفال مايتولدوش ف مستقبل ماجاش قدام .. وفيه زفة مابتقومشي .. وفيه فرحة مابتدومشي .. وفيه نغزة ف صميم الروح .. ما دام ف القصة فيه دابح ، أكيد ف القصة فيه مدبوح .. 
ولو كان القتيل راجل .. فـ دمه بيبقي مش بالسهل .. خسرتي معاه وجود الأهل .. خسرتي الحضن واللمة ..  خسرتي الضهر والضمه .. وبكره هتندمي لما .. تحسي البرد من دونه .. ياريتك شوفتي ف عيونه حنان الأب .. أنا الشخص اللي كله عيوب .. لكن مليان حاجات تتحب ....

عملت حاجات .. عملت حاجات لأول مرة بعملها .. وكِملِت أغنيات بيكي لأول مرة اكملها.. اشِمِّك ريحه وانا ماشي .. وأقول ماشي .. واكلّم ربنا عنك وجع وغروب .. عكستي المشهد المكتوب.. ماكانش الفيلم دي نهايته .. كده الكاتب لعب ف النص.. وفيه لزق ف حياتي وقص .. وفيه تركيب لناس تانية .. فيه مشهد خارجي مش محطوط .. أنا وانتي .. ومطرة بتغسل الشارع من الاحزان .. حضنتيني زمان ومكان .. وقولتيلي مافيش غيرك .. نزلت ف لحظة على ركبي وانا ف ايديا كام وردة .. ضحكتيلي .. وطبطبتيلي علي خدي .. كانك كنتي بتعدي على قلبي بروح حافية .. مسكت الدمعه من عيني .. بالعافيه وضميتك ف عز البرد .. لقيتني الفيلم بالكامل مافيش ولا لقطة ماسك ورد .. طلع فيه حاجات بتتصور وتتقصقص من المونتاج.. وأول ما المطر لمسك .. لقيتك دوبتي ف المكياج .. عروسة حلاوة أو صورة .. ملامح فازة مكسورة ف اخر جزء ف الذكرى .. خسارة تكمّلي بكره .. يا نور ساطع بيعمي العين ما بينوّرش.. انا هافضل كده عيّل ومابيكبرش .. وبكره يجوز تقابليني ف أي مكان .. هاشوفك وقتها دخان .. بقوة ست هاعشقها ف زمان تاني .. ولمسة طفل يشبهني مايشبهكيش .. انا جوايا كام ميّت وحابب اعيش.. لا هاتحوّل .. ولا هارجع من الأول .. ولا هاكتب عشانك شعر .. هبيعك دون نظر للسعر .. مكانك وردة ماسقيتهاش ف دبلت من خريف موجوع .. دموعي رصيد باحوش فيه لناس مستاهلة مني رجوع .. وحلمي معاكي م الأول  خطيئة لابد اكفّرها .. رميتك طفل ببراءته  ندم على حاجة وكسرها .. يا أوحش حلو كان فيّا .. يا أطيب شر ف النية .. كسبت حاجات تسيء ليا .. وجه الوقت اللي انا اخسرها ...

كمان : بدر مصطفى
ناي : محمد مصطفي
ايقاعات : كريم صلاح
كيبورد : صهيب النجار
تسجيل : من حفل الساقية اكتوبر
رؤية موسيقية : الفنان محمد مصطفى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق